Facebook link

Teatr Barakah - Obiekt - VisitMalopolska

Powrót

Teatr Barakah

Teatr Barakah

Festiwal teatrów ulicznych
ul. Paulińska 28, 31-065 Kraków
tel. +48 123978047
Teatr Barakah działający w ramach Fundacji Dziesięciu Talentów na Rzecz Teatru Barakah, został założony w 2004 roku przez Anę Nowicką (reżyserka, aktorka) i Monikę Kufel (aktorka, scenografka, kostiumolog) w Krakowie. 
Twórczynie poszukiwały dla swojego teatru nazwy uniwersalnej, łączącej cele teatru oraz jego przekaz – stąd słowo „barakah”, które w języku arabskim oznacza błogosławieństwo, ale też esencję życia, dar Boga

Pod koniec roku 2008 teatr zamieszkał w piwnicy przy ulicy Szerokiej, żyjąc w dobrej współpracy z Klezmer Hois (restauracja, pokoje gościnne o kawiarnia). 
Teatr grał wtedy hitową sztukę „Szyc”  Hanocha Levina z muzyką Renaty Przemyk. Już wtedy pomyślano o rozszerzeniu działalności – stworzeniu miejsca, które byłoby nie tylko teatrem, ale też kawiarnią artystyczną, przestrzenią wystawienniczą i koncertową. 

Od 2013 roku siedziba Barakah znajduje się przy ulicy Paulińskiej 28. W tym samym budynku, w którym działała kiedyś teatralna Łaźnia Bartosza Szydłowskiego, będącym przed II wojną światową mykwą żydowską, zwaną także „Łaźnią Ludową Rytualną”. Dzięki tej przestrzeni, łączącej w sobie historię z industrialnym wystrojem, w teatrze panuje niesamowity klimat, a scena z zabytkowymi holenderskimi kaflami jest idealna do prezentacji oryginalnych produkcji.

Barakah to wyróżniający się na tle innych instytucji kultury, prywatny repertuarowy teatr, który od kilkunastu lat śmiało przeciera szlaki oryginalnym produkcjom, idącym w duchu nowoczesnego teatru odważnie komentującego otaczającą nas rzeczywistość. Barakah ma charakter interdyscyplinarny: obok spektakli teatralnych w jego programie można znaleźć jam session, spotkania literackie, wystawy sztuki (malarstwo, grafika, fotografia), pokazy filmowe. W teatrze powstają premiery z udziałem aktorów na co dzień występujących na scenach największych teatrów w Krakowie i Polsce. Z teatru offowego, zmagającego się z problemami finansowymi, wyrósł na poważnego gracza, który śmiało konkuruje z największymi krakowskimi teatrami. Raz na jakiś czas wypuszcza głośną w środowisku premierę, choć produkcja i promocja spektakli przy szczupłych zasobach kadrowych, to istne szaleństwo.